Hoe werkt dit?

Ik ben gek op lesmateriaal van vroeger. Ik spaar al jaren LOCO en kijk altijd naar oude boekjes en spulletjes die in een school hebben gehoord.breukenbal

Vandaag was ik bij Linda en die had een doos met breukenballen. Tenminste, er zaten 1/2 in, 1/4, 1/5, 1/6, 1/7, 1/3, 1/9 maar ook 3 ballen waar ik er niet uit kom. Ik heb geen idee om welke breuken die gaan.
En ik heb geen idee hoe je er mee moet werken.
Maar ik kreeg het van haar omdat ik het zo gaaf vond.

herkent iemand het? Weet iemand hoe het werkt?
( klik op plaatje voor vergroting)

9 thoughts on “Hoe werkt dit?

  1. Ik ken die ballen dan wel niet, maar ik vermoed, dat er zoeits bijgezegd moet worden als:

    “Je hebt een appel en wil die delen met X vriendjes”

  2. Ik heb dergelijke ballen ook nog niet eerder gezien, maar kan me oorstellen dat de partjes doorelkaar gebruikt kunnen worden.

    Bijvoorbeeld 2x 1/3de en 2x 1/6de wat een bal vormt. Staan er getallen op die partjes?

  3. Ik zit aan Montessori-materiaal te denken. Volgens mij zijn ’t ook geen ballen, maar appels (met een steeltje!), zoals Willemvk al suggereerde. Met wat zoeken vond ik bij amazon.com een boekje “Apple Fractions” van Jerry Pallotta. Dat gaat wel over het gebruik van échte appels bij het leren van breuken, maar de didactische aanpak zou wel eens dezelfde kunnen zijn.
    En hoe dan ook… het lijkt me voor een leraar als jij (was) een ontzettend leuk bezit!
    Waar ik ook nog aan dacht: hoe groot is de kans dat die partjes doorelkaar gehusseld zijn en daarom niet zo logisch lijken geplaatst?!
    Kom je hiermee de Kerstdagen wel door? 😉

  4. Ik herken het niet. Nog nooit gezien en nog nooit mee gewerkt. Lief dat je het van haar kreeg. Echt weer wat voor jou dus 😉 succes ermee om uit te zoeken hoe het werkt!

  5. @ Xiwel: dankjewel!

    Ik ben bang dat ik geen complete set heb maar een mengelmoesje van 3 ofzo. Ik heb namelijk een paar dubbelen en dat is vast niet de bedoeling….snik!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *